Auto pri jazde robí divné zvuky
Niečo v aute vydáva divné zvuky?
Odpruženie v automobile ktorý často jazdí po horších cestách skôr alebo neskôr začne vydávať rôzne zvuky. Pozrime sa na to čo by mohlo byť príčinou a ako sa tomuto vyhnúť.
Čo by vám mohlo robiť starosti.
K vozidlu patrí pravidelná údržba a rozhodne nie je vhodné ju zanedbávať. Ak počujete počas jazdy klepanie, môže to byť signál že sa s vozidlom niečo deje. Niekedy sa stáva, že systém odpruženia pracuje sám o sebe celkom nahlas, ale vo väčšine prípadov je to už známka začínajúcich závady. Majme na pamäti, že včasne diagnistokovaná porucha v zavesenie zadných kolies môže zabrániť tomu, aby sa závada ďalej rozvinula a nedošlo tak k vážnemu zlyhaniu vozidla. Včasná diagnostika predstavuje významnú úsporu nákladov. Pamätajte, že funkcia všetkých komponentov ovplyvňuje bezpečnosť nás aj cestujúcich. Preto venujte pozornosť akémukoľvek neobvyklému hluku, ktorý spôsobuje zadné odpruženie a tiež sledujte za akých podmienok sa zvuk objavuje (pri zatáčaní, brzdení, atď). Tieto informácie sú pre mechanika veľmi cenné a vďaka nim bude schopný rozpoznať závadu rýchlejšie.
Zadná torzná náprava – symptómy zlyhania
Za príklad si vezmime franzouskou značku Peugeot, vybrané modely sú vybavené práve torznými nápravami. Ak vozidlo často zaťažujeme ťažšom nákladom (najmä u väčších rodinných automobilov, aj keď to nie je pravidlom), tak sa systém odpruženia opotrebuje rýchlejšie a zadnú torzná nápravu je nutné regenerovať každé 3-4 roky. Štandardne by mali vydržať cca 200 000 km najazdených kilometrov a v dobre udržiavaných automobiloch až dvakrát tak dlhšie. Ak sa však objavilo spomínané klopanie, pískanie alebo rinčanie, znamená to, že už došlo k poruche.
Klepanie, šklbanie v zadnej náprave
Pokiaľ pri jazde po nerovných cestách počujete klepanie je možné, že sú poškodené púzdra zadnej nápravy. Klepanie pri brzdení, zrýchľovaní a zatáčanie, rovnako ako korózia na pružinách, sú príznaky zlomených pružín zavesenia. Klepanie môže mať však viac dôvodov. Ak je počuteľné pri zastavení, alebo pri jemnom otáčaní volantom, môže byť opotrebované tiahlo alebo konca pružín. Chrčanie, praskanie a klepanie z auta, najmä pri zatáčaní, môže byť spôsobené opotrebovaním gumy stabilizátora.
Rôzne typy pískanie a praskanie môžu byť dôsledkom zlyhaní ihlových ložísk, zvyčajne skorodovaných. Kovové bzučanie je známkou poškodenie stabilizačné tyče a rinčanie (spočiatku počuteľné, keď sa rozbiehate s otočenými kolesami a potom pri jazde rovno) naznačuje opotrebovanie kĺbov. Hlasné pískanie počas brzdenia signalizuje opotrebenia brzdových doštičiek. Ak je vozidlo celkovo hlučnejší ako obvykle môže byť príčinou problém s výfukovým systémom (netesný alebo prepichnutý tlmič výfuku). Opotrebovanie ložísk kolies sa zvyčajne prejavuje zvuky pripomínajúce vytie, ktoré sa stupňuje so zvyšujúcou sa rýchlosťou alebo zmenou smeru jazdy.
Vaše auto môže vydávať najrôznejšie zvuky. Bez ohľadu na to, či počujete pískanie, praskanie, pískanie alebo klepanie, stojí za to sa čo najskôr poradiť s odborníkom. Rýchle odhalenie poruchy zabráni oveľa závažnejším zlyhaním, či už sa jedná o bezpečnosť, alebo financie.