Špeciálna ponuka na zadnej nápravy Peugeot 206 -156 days, -2h, -57min, -52s Viac

Shopping cart
0.00 €

Aké typy zadného zavesenia poznáme

typy zadného zavesenia

Väčšinou príliš nevenujeme pozornosť tomu, čo je skryté pod kapotou a priamo pod vozidlom, pokiaľ nejde práve o obrubník alebo pätníky. Odpruženie, rovnako ako ostatné komponenty automobilu, musí stále bezchybne fungovať, a to aj na dobré a rovnej ceste.

Závislé zavesenie
Nezávislé zavesenie
McPherson
Dvoj a viacúčelové zavesenie

Zadná torzná náprava ako semi-nezávislé zavesenie

Počas rokov bolo vyvinuté a používané niekoľko typov zadného zavesenia. Všetky pre rovnaký účel koordinácie zadných kolies a zabránenie nevhodných reakcií vozidla v závislosti od terénu. Obvykle sú preferovaná dve riešenia, polo-závislá zadná torzná náprava a nezávislé zavesenie. Ako fungujú a ako sa od seba líšia? Máme ich zvažovať pri výbere automobilu? Najprv sa poďme pozrieť na jednotlivé druhy.

ZÁVISLÉ ZAVESENIE

U tohto typu zavesenie sú kolesá navzájom spojené. Znamená to, že ich pohyb je na sebe závislý. Ide o najjednoduchší, najstarší a najlacnejší typ odpruženie. V súčasnej dobe nachádza uplatnenie iba pri nákladných vozidiel a poľnohospodárskej techniky.

NEZÁVISLÉ ZAVESENIE

Umožňuje otáčanie kolies nezávisle na sebe, hoci sú stále spojené. Táto koncepcia vyžadovala oveľa komplikovanejšia konštrukciu. Koncept nezávislého zavesenia sa samozrejme javí ako lepší nápad. Pohyb každého kola je izolovaný – nezávisle na druhom. Inžinieri tento problém vyriešili rôznymi spôsobmi. Najznámejší z nich je McPherson.

MCPHERSON

Ako jedna z jednoduchších, a teda lacnejších, nezávislých možností odpruženie, vzpera McPherson získala široké uplatnenie už v štyridsiatych rokoch minulého storočia. V porovnaní so systémom torzné tyče je vzpera McPherson väčšie a drahšie. Ponúka obmedzené možnosti ovládania, izolácie a nastavenia. Všeobecne platí, že starý systém McPherson sa používal na lacnejšie modely, najmä tie, ktoré boli navrhnuté pre nenáročnú jazdu. U niektorých vozidiel bolo zavesenie McPherson použité iba na prednú nápravu.

DVOJITÉ A VIACÚČELOVÉ ZAVESENIA

Systémy s viacnásobným a dvojitým zavesením sú svätým grálom medzi závesnými konštrukciami. Umožňujú dosiahnuť agilného ovládania bez zníženia kvality jazdy. Sú však drahšie a konštrukčne zložitejšie.

Prvé aj druhé riešenie je dostačujúca. Systém viacúčelového zavesenie poskytuje väčšie možnosti nastavenia. Samozrejme nič zadarmo. Nezávislé systémy s mnohými spojmi sú drahšie a zložitejšie. Zaberajú tiež viac miesta ako jednoduchšie a ľahšie torzné tyče. Ak je váš nový automobil vybavený týmto typom odpruženie, vstupujete do prémiovej triedy.

SEMI-ZÁVISLÉ ZAVESENIA (Náprava s vlečnými ramenami a torznou tyčou)

Náprava s vlečnými ramenami a torznou tyčou je konštrukcia zadnej nápravy automobilu, založená na veľkom prvku v tvare H. Predná časť je spojená so skeletom vozidla uložením v pružných čapoch, zadná časť nesie jednotlivé kolesá na každej strane vozidla. Priečna tyč spája dohromady vlečené ramená a plní funkciu stabilizátora tým, že je krútenie vzájomným pohybom ramien voči sebe.

Vinutá pružina je zvyčajne umiestnená vedľa bicykla alebo za ním. Často je tlmič pruženia umiestnený súosovo s pružinou, do jedného celku. Toto umiestnenie poskytuje veľmi vysoký pohybový pomer v porovnaní s väčšinou typov náprav, čo znamená dobré funkčné vlastnosti a nízku hmotnosť.

Zadná torzná náprava je relatívne lacná, ľahko sa vyrába, inštaluje a udržiava, ale neponúka rovnakú slobodu, pohodlie, obratnosť a stabilitu ako nezávislé systémy. Pretože torzné tyče ponúkajú menšiu izoláciu ako nezávislé systémy, môžu spôsobiť viac hluku a vibrácií prenášaných na telo. Ak vaše požiadavky na pohodlie a stabilitu prekročí to, čo zadná torzná náprava ponúka, riešením bude nezávislé zavesenie. Než to však urobíte, premýšľajte o tom, či ak to stojí za investíciu navyše.

Blog
Predchádzajúce
Nie je zadná náprava ako zadná náprava
Ďalšie
Najčastejšie príznaky poruchy zadného odpruženia