Poškodenie zadnej nápravy
Poškodenie zadnej nápravy
Stáva sa, že pri jazde vodič môže pozorovať nepríjemné zvuky, ktoré prichádzajú zo zadnej časti automobilu. Obvykle tomu však nevenujeme pozornosť. Tieto neobvyklé zvuky môžu naznačovať poškodenie zadnej nápravy a nutnosť repasácie.
Peugeot Citroen Renault
Keď spomenieme zadné nápravy, nesmieme zabudnúť na to, že vozidlá Peugeot, Citroen, Renault majú podobnú konštrukciu a naskrz sú si veľmi podobné. Automobily Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Peugeot 206, Citroen Xsara Picasso, Peugeot 106, Citroen Saxo sú vybavené torznou tyčou, ktorá má vo všetkých vozidlách podobnú konštrukciu a funguje na totožnom princípe. Hlavné symptómy degradácie zadnej nápravy sú zníženie zadného zavesenia, praskanie a “kovové klepanie”, zmena geometrie zadných kolies a schádzanie pneumatík vo vnútornej časti. Poškodenie tesnenia ložísk je najčastejšou príčinou degradácie ložísk i čapov nápravy. Ak sa vozidlo aj naďalej používa, vedie to k poškodeniu výkyvného nosníka nápravy. Prevádzka s poškodenými ložiskami tak môže viesť k úplnej degradácii a následnej repasie výkyvného nosníka nápravy.
Dôležitým prvkom sú tiež účinné tlmiče. V modeloch Renault Megane, Laguna, Scenic, Kangoo môže poškodenie zadnej nápravy spôsobiť zníženie výšky zadnej časti automobilu, takmer žiadne odpruženie, praskanie a zhoršenie ovládania vozidla. Kovové gumené objímky a systémy torzných tyčí sú základom pre zadnú nápravu trapézového typu. Niekoľko rokov bezporuchovej prevádzky vozidiel vybavených týmto systémom zadného odpruženia dokazuje spoľahlivosť tohto technického riešenia. Medzi najčastejšie nedostatky patria: poškodenie gumových objímok, alebo zlomenie torznej tyče. Tieto defekty sú najčastejšie spôsobené “únavou” materiálu, náročnými prevádzkovými podmienkami, nízkou účinnosťou tlmičov.
Konštrukcia zadnej nápravy Peugeot 306, Citroen Xsara je rovnaká, takže sa môžu vyskytnúť podobné chyby: zmena geometrie zadnej nápravy (záporný sklon), klepanie a zhoršenie konania.
Diagnostika
Diagnostika a rozsah porúch zadnej nápravy sa najlepšie určuje po demontáži. Závady a poškodenie zadnej nápravy sú často pred demontážou neviditeľné. Často aj STK a diagnostické stanice určujú iba zlyhanie zadného nosníka bez podrobnej diagnostiky. Čiastočné poškodenie zadných nápravy, ako je napr. poškodenie tesnenia, vedie k predčasnému opotrebovaniu ložísk (často označované ako rušivá “stopa” na kolieskovom krúžku). Každý model a typ zadného nosníka vyžaduje starostlivé posúdenie stavu opotrebovania, a to iba po demontáži.
Stáva sa, že pískanie a vŕzganie je počuť len pri malých rýchlostiach … okolo 20 km / h a pri zrýchlení sa tieto zvuky stratia. V tomto prípade sa môže jednať o skorodovaná ložiská v zadnej náprave. Odporúča sa vymeniť všetky prvky torznej tyče. V prípade, že sa objaví odklon kolies, závada sa ďalej prehĺbila, vozidlo bude veľmi nestabilné, čo môže viesť k nehode. Táto vada taktiež vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu pneumatík, čím sa vytvárajú zbytočné náklady. Ďalším príznakom môže byť zvuk klepania, ako by sme mali v kufri sklenené fľaše a niekedy je počuť len jedno klepnutie. Všetky tieto príznaky môžu znamenať nutnosť repasácie zadnej nápravy.
V prípade, že ste tieto problémy s vozidlom mali, neváhajte nás prosím kontaktovať! Radi vám pomôžeme. Vyberať môžete aj v našom eshope, nápravy pre vozidlá Peugeot, Citroen, Renault